Publicerad den Lämna en kommentar

Vad är SCR-systemet och hur fungerar det?

Volvo Euro6 AdBlue emulator

SCR-systemet används i tunga lastbilar för att minska mängden avgasutsläpp. Gaser är uppdelade i olika kemikalier inom avgaserna till mestadels vatten och kväve, vilket är mycket renare och bättre för miljön. SCR-systemet måste levereras med AdBlue-vätska, vilket är en enkel, giftfri lösning gjord med cirka 32,5% syntetisk urea och 67,5% avjoniserat vatten.

Hur fungerar det?

Processen är ganska enkelt att förstå. Huvudkomponenterna i SCR-systemet är katalysatorn och injektionspumpen. Fordonets utgångar, inklusive nox, filtreras sedan av DPF-filter för att avlägsna eventuella åtkomstmängder av sot. När gaser når en viss punkt, sprutas adblue vätska in, vilket skiljer nox i ammoniak och koloxid. Denna blandning kommer sedan att gå in i katalysatorn som i sin tur skapar en kemisk reaktion där utsläppen delas upp i kväve och vatten. Andra SCR-system Komponenter som SCR-styrenhet, NOx-sensorer, AdBlue-tryckgivare, temperaturgivare och andra är där för att styra och övervaka systemet, så att varje komponent fungerar korrekt.

För att SCR-systemet ska fungera korrekt måste vätsketemperaturen vara minst 220C, strömförbrukning 20% ​​och RPM på minst 1000.

NOx-sensorer finns där för att ständigt övervaka mängden skadliga utsläpp från fordonet för att identifiera om SCR-systemet gör sitt jobb. Den rapporterar resultaten till ECU som i sin tur styr hur mycket adblue som ska sprutas in.

SCR-systemet har sin egen dedikerade styrenhet (ECU) hjärnan bakom hela systemet om du vill. SCR ECU övervakar alla sensorer för att analysera och beräkna AdBlue-injektionsmängden och typen som krävs. SCR ECU styr även uppvärmningen, vilket ger gaserna en acceptabel temperatur för att kemiska processer ska kunna ske.

AdBlue-trycksensorn mäter, registrerar och kommunicerar trycket i AdBlue-vätskedata. Detta påverkar i sin tur injektionen.

Temperaturgivaren mäter och övervakar temperaturen hos AdBlue och utsläppsgaser, och sänder signalen för att värma upp den om den inte är tillräckligt varm. Om temperaturen är avstängd, kommer vätskan att upphettas i förväg. Här är de viktigaste skillnaderna mellan EURO 4, EURO 5 OCH EURO 5 standarder.

• Euro 4 standardfordon har inga NOx-sensorer
• Euro 5 standardfordon har normalt en NOx-sensor efter katalysator (DAF-lastbilar har två)
• Euro 6 standardfordon har normalt DPF- och 2 NOx-sensorer, en före och en efter katalysatorn.

Hur emuleras SCR-systemet?

När vår Can Smart-emulator är ansluten kommer den att emulera / imitera varje komponent med SCR-systemet genom att skicka specifika signaler till ECU för att indikera att SCR-systemet och allt inom det fungerar normalt / som borde. Följande komponenter kommer att emuleras:

• SCR-styrenhet
• Injektor
• AdBlue pump / doser
• AdBlue nivåsensor
• AdBlue tank med värmesystem
• NOx-sensorer

De skickade värdena är mycket exakta och exakt SCR-systemprestanda är emulerat, vilket gör adblue-emulatorn ett idealiskt val när SCR-systemet inte fungerar eller inte behövs.

Billigare emulatorer har inte samma kapacitet och har slarvig implementering, vilket innebär att SCR-systemet inte kommer att emuleras ordentligt. Till exempel, vissa emulatorer istället för att emulera ett fungerande SCR-system helt, det kommer bara att emulera temperatursensorerna runt det eller andra slumpmässiga komponenter. Mycket få emulatorer kan skryta med samma möjligheter som våra Can Smart-emulatorer.

Emulatorer av dålig kvalitet kan vara skadliga för ditt fordon, till exempel om fela värden skickas, kan värmesystemen vara förvirrade om det ska värmas upp eller kyla ner det, vilket i sin tur kan orsaka stora skador som skador på tanken.

Du bör alltid köpa din emulator från tillförlitlig källa och se till att produkten levereras med korrekt garanti och garantier.

Om du har några frågor eller behöver råd om SCR-system, tveka inte att kontakta oss.

Lämna ett svar