Köpvillkor

KÖPVILLKOR KUNDER
Dessa köpvillkor (nedan ”köpvillkor Kunder”) gäller för kunders (nedan Kund) köp av varor från G65SE Nordic (org.nr.651107-8971, nedan G65) från G65:s nätbutik (nedan Webshopen). Villkoren avser såväl fysisk person (nedan Privatkund) som juridisk person (nedan Företagskund). Genom att registrera ett kundkonto på G65:s webbsida (nedan Min sida), antingen av Kunden själv i samband med beställning eller av G65 i samband med Kundens beställning godkänner Kund vid var tid gällande Kundvillkor för Webshopen och ett bindande avtal uppstår mellan Kunden och G65. G65 har rätt att ensidigt ändra ”köpvillkor Kunder”. Eventuella förändringar träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att ändrade villkor har meddelats Kund genom att ha hållits tillgängliga på G65:s webbsida www.g65.se (nedan Webbsidan). Kopia av vid var tid gällande Kundvillkor sänds även till Kunden senast vid leverans av Varan.
För att kunna registrera Min sida måste Kund vara 18 år eftersom G65 inte säljer varor eller tjänster till person under 18 år. Genom att registrera Min sida intygar Kund att de uppgifter som Kund lämnar om sig själv är sanna och riktiga. Min sida är personlig och varje Kund får således bara skapa ett konto. Det är inte tillåtet att ange eller använda annan persons e-postadress.
I samband med registrering av Min sida väljs ett lösenord. Kund ansvarar för att lösenord till Min sida förvaras säkert, inte ges ut till någon annan och inte kommer i orätta händer. Om Kund glömmer lösenordet kan Kund beställa ett nytt. Om Kund misstänker att lösenordet har missbrukats, ska Kund kontakta G65 som kan spärra lösenordet och ge Kund ett nytt.
På Webbsidan finns funktioner som gör det möjligt för Kunder att ta del av G65:s erbjudanden om fordonstillbehör. G65 kommer ständigt att försöka förnya och förbättra Webbsidan och förbehåller sig rätten att lägga till, förändra och ta bort funktioner.
G65 reserverar sig för eventuella skrivfel och felaktigt angivna priser på Webbsidan.
Du uppmanas härmed att läsa igenom ”köpvillkor Kunder” och spara/skriva ut dem. Du benämns i dessa ”köpvillkor Kunder” som du eller Kund/en.

  1. INTEGRITETSPOLICY OCH HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
    Hantering av personuppgifter:
    G65 som tillhandhåller Webbsidan och tjänsten G65 kommer att behandla Kundens personuppgifter. Med G65 avses i detta sammanhang bolag inom den bolagsgrupp som G65 ingår i. Det främsta syftet med att behandla Kundens personuppgifter är att G65 ska kunna uppfylla våra åtaganden mot Kunden såsom köpare av Varor och användare av tjänsten G65, bland annat för att leverera de varor och tjänster som G65 erbjuder direkt eller via partners samt i samband med kundservice, fakturering, administration, kvalitetsarbete, analys och utveckling, information och marknadsföring. G65 använder också Kundens personuppgifter för att säkerställa uppgifter, exempelvis genom kreditupplysning.
    De personuppgifter som kan komma att behandlas är främst sådana som Kunden direkt eller indirekt lämnar till G65 genom att utnyttja G65:s erbjudanden, till exempel genom G65. G65 behandlar Kundens personuppgifter under den tid som Kunden utnyttjar G65:s, eller G65:s samarbetspartners, tjänster eller erbjudanden. När G65 inom sin koncern, eller ut mot samarbetspartners, leverantörer och exempelvis myndigheter behöver uppgifterna för att kunna erbjuda en tjänst eller en vara använder G65 Internetbaserad krypteringsteknik för kommunikationen.
    Genom att registrera Min sida är Kunden införstådd med att personuppgifter som lämnas i samband med registrering av Min sida eller som på annat sätt inhämtas av G65, kommer att behandlas av G65, av bolag inom G65-koncernen och av företag som koncernen från tid till annan samarbetar med. Kunden kan efter skriftlig och av Kunden undertecknad begäran kostnadsfritt en gång per år få information om hur personuppgifter som rör Kunden behandlas. Kunden kan även begära att personuppgifter, som är felaktiga, ofullständiga eller inte har behandlats i enlighet med dataskyddsförordningen (2016/679) rättas, blockeras eller raderas genom att kontakta G65.
  2. ANVÄNDNING AV KUNDUPPGIFTER FÖR MARKNADSFÖRING
    Genom att registrera sig som kund eller skriva upp sig för nyhetsbrev godkänner kund G65s köpvillkor och samtycker därmed till att ta emot marknadsföring och information via e-post, SMS och telefonsamtal – från G65 och/eller partners till G65.

G65 kommer att använda de uppgifter som kund lämnat i marknadsföringssyfte, dels av G65 och G65s partners, för att delge kund om sådana nyheter och kampanjer som G65 tror att kund kan vara intresserad av. Därmed kan kunds uppgifter även bli behandlade av G65s partners.

G65 samarbetar med noggrant utvalda partners:

  • CanLogic
  • Klarna
  • Postnord

G65 kan byta samarbetspartner från en tid till en annan, utan att behöva meddela kund.
Kund kan närsomhelst avanmäla sig från nyhetsutskick från G65 via Min sida eller genom att följa en e-postlänk som följer med nyhetsutskicken. På samma sätt som för G65:s nyhetsbrev har Kund rätt att tacka nej till utskick från G65s partners, vilket Kunden gör genom att sända ett e-postmeddelande eller ringa till den aktuella partnern som kunden fått nyhetsutskicket från.

  1. UPPSÄGNING OCH RADERING AV MIN SIDA, HÄVNING VID AVTALSBROTT
    Genom att registrera Min sida ingår Kund ett avtal med G65 om att nyttja de funktioner som finns på Webbsidan, nämligen Webbshopen och G65. Kunden kan när som helst själv radera sin Min sida genom att kontakta G65:s kundtjänst.
    Om Kund bryter mot ”köpvillkor Kunder”, exempelvis genom att inte inkomma med betalning för beställd Vara eller Bilservice i tid, äger G65 rätt att säga upp avtalet med Kund och stänga av Kund från vidare beställningar via webbshopen och G65. En uppsägning innebär att Min sida inaktiveras. Det kan även medföra att Kunden blir skadeståndsskyldig.
    Om en överträdelse av köpvillkor Kunden utgör ett brott kan G65 komma att polisanmäla överträdelsen. G65 polisanmäler exempelvis alla falska beställningar och beställningar gjorda med stulna kortnummer och gör allt man kan för att hjälpa Polisen i utredningsarbetet.
    G65 har rätt att häva avtalet helt eller delvis med omedelbar verkan om Kunden begår väsentligt brott mot villkoren under ”köpvillkor Kunder” och rättelse inte vidtagits inom fjorton (14) dagar från den G65:s skriftliga påpekande härom. Som väsentligt avtalsbrott betraktas varje åsidosättande av de skyldigheter som åvilar Kund under ”köpvillkor Kunder”.
    Om G65 inte kan lämna meddelande till Kund på grund av att Kunden inte uppdaterat sina kontaktuppgifter eller lämnat felaktiga uppgifter, kan G65 utan föregående meddelande inaktivera eller stänga tillgången till Min Sida och helt eller delvis stoppa leveransen av Varor eller Bilservice.
  2. COOKIES
    På G65s webbplats används cookies. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator. Cookies möjliggör för G65 att följa vad besökare gör på vår webbplats och används för att få vår webbplats att fungera, eller fungera mer effektivt, samt ger information till G65 som innehavare av webbplatsen. Tabellen nedan förklarar vilka cookies vi använder, varför och hur länge de sparas på användarens dator.
    Det finns två huvudtyper av cookies, dels permanenta cookies som ligger kvar på din dator under en bestämd tid innan den raderas, och dels sessionscookies som lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du är inne på en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.
    Cookies kan skickas till dig antingen från den webbplats du besöker (s.k. förstapartscookie) eller från annan organisation som levererar tjänster till den webbplatsen du besöker, t ex ett analys- och statistikföretag (s.k. tredjepartscookie). För att förbättra din upplevelse av vår webbplats tillåter G65 tredjepartscookies. Dessa återfinns längre ner på denna sida. Tredjepartscookies sätts av tredje part och används av dem, för mer information om deras cookieanvändning hänvisas till respektive bolags cookiepolicy.
  3. G65 FÖRSÄLJNING AV fordonstillbehör

5.1 Om G65:s försäljning av fordonstillbehör
G65 säljer via Webbsidan nya fordonstillbehör till de flesta bilmärken. Affärsmottot är ”Bra fordonstillbehör till skruvade priser”. Sortimentet spänner över alla produktområden och G65 samarbetar med ledande europeiska leverantörer i strävan efter att ge dig som kund den bästa kvalitén till det bästa priset. G65 samarbetar vidare med de största bankerna och de ledande betalningsväxlarna för att garantera dig en säker köpupplevelse på Webbsidan. Genom att samarbeta med några av Europas ledande logistikföretag kan G65 sedan säkerställa snabba leveranser från lager hem till kund.

5.2 Beställning av fordonstillbehör
Genom att registrera Min sida bekräftar Kund att denne har läst ”köpvillkor Kunder”. Genom att göra en beställning av fordonstillbehör via Webbshopen bekräftar Kund vidare att denne har läst produktinformationen om de fordonstillbehör som Kunden beställer (nedan Varorna). Kunden är också införstådd med att G65 strävar efter att lämna så fullständig information om Varorna som möjligt men att bilderna av Varorna som erbjuds till försäljning på Webbsidan kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel, varför dessa bilder inte har någon bindande verkan gentemot G65.
Beställning görs enbart via Webbsidan. Kundens beställning utgör ett anbud till G65 att köpa en Vara. Alla beställningar bekräftas genom en orderbekräftelse (nedan Orderbekräftelsen) att G65 accepterar Kundens anbud. Bindande avtal anses ingånget när G65 skickar Orderbekräftelsen till Kunden. G65 är inte skyldigt att leverera varor som inte har bekräftats i en Orderbekräftelse. I Orderbekräftelsen framgår vad Kund har beställt och detaljer rörande beställda Varor. De uppgifter som Kund angett i beställningen kommer även att framgå av Orderbekräftelsen och Kund ombeds kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt skall Kund omedelbart kontakta G65 och meddela detta.
G65 förbehåller sig rätten att vägra att fullfölja en beställning om uppgifterna som Kunden har angett om sig själv eller leveransadressen är felaktiga eller ofullständiga, inte har fullgjort betalning för Varor inom utsatt tid eller om Kunden på annat sätt har brustit i sina åtaganden under ”köpvillkor Kunder”, enligt punkt 11 i dessa villkor.
Information som lämnas av G65 tillhandahålls i informativt syfte och i befintligt skick utan garantier av något slag, inklusive, men inte begränsat till garantier om användbarhet, lämplighet för allmänna såväl som specifika ändamål och syften.

5.3 Leverans och Outlösta paket
Vid beställning får Kund under produktinformation även leveransinformation, exempelvis ”Beställningsvara, Skickas inom 3-6 dagar”. Om G65 inte kan leverera inom avtalad tid ska kunden informeras utan dröjsmål, om anledningen till förseningen och därefter meddelas om en ny leveranstid. Kunden kan då ha rätt att häva köpet utan kostnad, om leveranstiden varit väsentligt mycket länge. Kund meddelas via e-post.
Kunden förbinder sig att vid beställning ange fullständig och korrekt leveransadress. G65 ansvarar ej för utebliven eller sen leverans på grund av ofullständigt eller oriktigt angiven leveransadress.
Efter utfärdad Orderbekräftelse har G65 ingen skyldighet att rätta, komplettera eller ändra leveransadressen. G65 har valt att betala en del av fraktkostnaden och alltid erbjuda fasta priser för att göra det enkelt för Kund. Information om leveranssätt finns på Webbsidan www.g65.se/shipping I vissa fall skickas Varorna direkt från G65:s leverantörer varpå G65 använder deras logistikpartners. Efter mottagen Orderbekräftelse kan Kunden, på egen risk, begära ändrad leveransadress från transportbolaget. I detta fall svarar G65 inte för eventuell fel leverans eller förlust av Varan.
Vid outlöst paket debiteras kund en avgift på 250kr.

5.4 Priser
G65 strävar efter att alltid tillhandahålla varor med hög kvalitet till låga priser. Alla priser som anges på Webbsidan anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms så länge du inte är Företagskund. Om momsen ändras förbehåller G65 sig rätten att ändra priserna på motsvarande sätt. G65:s priser kan vidare ändras av andra omständigheter som G65 inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Som Kund har du alltid rätt att bli informerad om totalpris med en specifikation av fraktpriset samt eventuella andra avgifter. Returkostnad, för det fall du som Kund skulle ångra köpet, anges också.

5.5 Garantier
G65 lämnar 2 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. Garantin innebär att G65 byter ut eller reparerar trasig produkt inom 2 år om produkten inte skadats av handhavandefel. Garantin gäller för fabrikationsfel som är resultatet av en felaktig tillverkningsprocess, materialfel eller konstruktionsfel. Garantin omfattar inte slitage, yttre påverkan, felmontering eller brukande av varan som den inte är avsedd för. G65 tillämpar alltid konsumentköplagen och vid en eventuell tvist har G65 som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och referat (se www.arn.se avseende förfarandet vid klagomål). Kunden skall reklamera en felaktig vara inom skälig tid från denne märkt eller borde märkt felet och senast inom 3 år från det att Kunden mottog Varan. Vid köp av kamrem eller kamremskit lämnar vi 3 år / max 10 000 mil (det som inneträffar först).

5.6 Ångerrätt, returer och reklamationer

5.6.1 Ångerrätt
Privatkund har 14 dagars ångerrätt från det att Kund har tagit emot en Vara från G65.
Om du som Kund vill ångra ett köp ska du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till G65 med information om ditt namn, adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på Varan. Vi rekommenderar den som önskar utnyttja sin ångerrätt att registrera ett ärende via G65:s Returwebb (se vidare under 5.6.3 för mer information) eller att använda konsumentverkets ångerblankett: här.

Vid utövande av ångerrätten betalar kunden själv returfrakten och ansvarar för Varans skick under returen. Vid retur där kund använder G65s returfraktsedel debiteras kunden en avgift på 70 kr. I annat fall står kund själv för returkostnaden. I de fall Varan är för stor för att sändas i retur med vanlig paketpost, rekommenderar vi kunden att kontakta G65 för att få hjälp med att boka rätt returfrakt.

För att Kund ska kunna utnyttja sin ångerrätt måste försändelsen alltid hämtas ut. En inte uthämtad försändelse betraktas därmed inte som utnyttjande av ångerrätten och kund kommer därmed att få stå för kostnader som tillkommer vid outlöst paket.

5.6.2 Lagstadgad reklamationsrätt
För Varor har Privatkunder lagstadgad reklamationsrätt enligt konsumentköplagen om tre år. Tiden för detta räknas från tidpunkt för Varans leverans och fel ska reklameras inom rimlig tid efter upptäckt. Att anmäla fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid.

5.6.3 Användning av G65s Returwebb
Nedan följer ytterligare information om hur du som Kund använder G65s Returwebb för att returnera eller reklamera en Vara från G65.

Kund loggar in på Mina Sidor här. I listan med din order/ordrar klickar du på ”returnera” för den order som returen avser. Följ därefter instruktionerna för att på rätt sätt göra en retur till G65s returadress.

Erhållande av returnummer är inte samma sak som en godkänd retur eller reklamation. Saknas någon handling förbehåller sig G65 att återsända varan till Kunden då returen inte kan anses komplett. G65 förbehåller sig vidare rätten att debitera självkostnadspris för saknade delar i de fall returen inte är komplett. G65 löser inte ut hämtpaket eller paket skickade mot postförskott. Eventuella transportskador till följd av bristfällig emballering betalas av Kund.

Behöver du hjälp, vänligen kontakta kundservice på epost: support@g65.se eller på telefon 073-070 68 65 vardagar mellan 10-15.

Returadress för G65:
G65SE Nordic
Föreningsgatan 18
SE 974 36 Luleå

5.6.4 Återbetalningar
Vid fel har G65 rätt att korrigera felet eller skicka ny Vara. Eventuella fraktkostnader i samband med reklamation återbetalas till Kunden inom 14 dagar från den dag, då G65 mottog information om att kund vill reklamera varan.
Kunden kan dock få vänta till dess att varan har mottagits i retur av G65 eller tills att kunden lämnat bevis (t.ex. leveranskvitto från fraktombud) på att varan återsänts.
Kunden kan häva köpet vid väsentligt fel och detta inte beror på förhållanden som kan tillskrivas G65. Kunden kan i dessa fall få hela köpbeloppet återbetalat inklusive frakt inom 14 dagar från den tidpunkt då G65 mottog hävningen av köpet.
Vid eventuell försening av produkter har Kund rätt att häva köpet om den nya föreslagna leveranstiden inte godtas. Kund har alltid rätt att häva beställning om Varan är slutsåld. Vid returer och reklamationer registreras ett ärende via G65:s Returwebb www.g65.se/returer

5.6.5 Transportskada/ Felleverans
Transportskador och felleverens anmäls av Kund genom returwebben inom 7 dagar från mottagande av leverans.
Om det vid leveranstillfället finns synliga skador på vara eller emballage anmäls det direkt till transportbolaget vid leverans.
Mina Sidor på G65.

6.

  1. BETALNING
    G65 samarbetar med de största aktörerna på marknaden för att erbjuda trygga och säkra betalningslösningar för beställning av Varor via Webbsidan. G65:s samarbetspartners är de största svenska bankerna samt Payex, Klarna och PayPal. I samarbete med dessa erbjuds såväl Privatkund som Företagskund säker och trygg direktbetalning och kortbetalning samt faktura med 14 dagars kredit.
    I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning och delbetalning. Våra fakturor skickas ut via epost i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.
    Mer information kring de olika betalningsvillkoren finner du under våra betalningsvillkor.
  2. G65:S RÄTTIGHETER OCH INNEHÅLLET PÅ WEBBPLATSEN
    G65 äger samtliga immateriella rättigheter, inklusive men inte begränsat till upphovsrätt, till Webbsidan och dess funktioner såsom Webbshopen och G65. All information (inklusive t.ex. data, kodlistor och bilder) på Webbsidan är upphovsrättsskyddad. Det betyder att informationen inte får användas utan G65:s skriftliga medgivande.
  3. SUPPORT OCH TILLGÄNGLIGHET
    G65 besvarar förfrågningar via e-post inom 48 timmar från det att G65 mottagit Kunds förfrågan. Tidsgarantin gäller dock endast faktiska köp och beställningar, samt under vardagar.
  4. ANSVARSBEGRÄNSNING
    Webbshopen är öppen dygnet runt för Kunds beställning av Varor. Trots en mycket hög tillgänglighet kan Webbsidan med dess funktioner vid ett fåtal tillfällen vara otillgänglig på grund av exempelvis underhåll, säkerhetsuppdateringar, nätverks- och eller hårdvaruproblem. G65 kan således inte garantera att webbshopen och G65 alltid är tillgängliga för Kund.
    Du som är Privatkund har bland annat rättigheter i enlighet med Konsumentköplagen (SFS 1990:932), lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) och E-handelslagen (2002:562) när du köper varor och tjänster på internet. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och vill du läsa närmare om Kundens rättigheter kan du gå in på Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.
    Du som är Företagskund har de rättigheter som omnämns i Köplagen (1990:931) för det fall annat inte framgår av dessa ”köpvillkor Kunder”.
    Utöver fabriksgaranti enligt punkt 1.5 i dessa ”köpvillkor Kunder” lämnar G65 ingen garanti rörande en viss Varas kapacitet eller lämplighet för användning i ett visst fordon och det åligger Kund att försäkra sig om att beställd Vara kan monteras i eller användas med dennes fordon. G65 frånskriver sig ansvar för alla indirekta förluster som Företagskund kan vållas vid användandet av Varor eller av G65 samt vid fel och brister i tjänsten eller vid tjänstens upphörande. Gentemot Företagskund är G65 inte heller ansvarig för dröjsmål eller förlust som har sin grund i händelser utanför G65:s kontroll och som G65 inte borde ha räknat med vid avtalets träffande. G65:s skadeståndsansvar för varje kalenderår skall i förhållande till Företagskund vara begränsat till det belopp som G65 har fakturerat Företagskunden under det föregående kalenderåret.
    G65:s ansvar gentemot Privatperson regleras av lag och dessa ”köpvillkor Kunder” begränsar inte G65:s ansvar under tvingande lag. Kund som upplever störningar i Webbshopen eller G65 skall ta kontakt med G65:s kundtjänst via telefon, chatt, e-postformulär på Webbsidan eller ordinarie e-postmeddelande till G65:s e-postadress. G65 informerar Kunder om större underhåll via e-post eller information på Webbsidan. Vid störningar i webbshopen är det möjligt för Kund att beställa Varor via kundtjänst.
  5. ÄNDRING AV VILLKOR
    G65 förbehåller sig rätten att när som helst ändra villkoren i ”köpvillkor Kunder”. Vid väsentliga ändringar aviserar G65 ikraftträdandet av de nya ändrade villkoren minst trettio (30) dagar i förväg. Ändringar tillkännages på Webbsidan och skickas som meddelande direkt till Kund via e-post. De aktuella avtalsvillkoren finns alltid tillgängliga på Webbsidan och via Min sida.
  6. FORCE MAJEURE
    G65 är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
    Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I detta ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och proKundenkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
  7. ÖVERLÅTELSE
    Min sida är Profil är personlig och kan inte överlåtas till andra utan skriftligt samtycke från G65.
    G65 förbehåller sig rätten att helt eller delvis överlåta Webbsida inklusive försäljning av fordonstillbehör sam G65 med allt innehåll, användare och rättigheter till tredje man.
  8. KONTAKTUPPGIFTER
    Om Kunden har frågor kring beställning eller ett köp, eller frågor knutna till vår behandling av personuppgifter är Kunden välkommen att kontakta oss. Tips på objekt som har fel information mottages även tacksamt.
    • G65
    • Org.nr. 651107-8971
    • Adress: Föreningsgatan 18, 974 36 Luleå.
    • Öppettider och kontaktinforamtion på www.g65.se/kontakt
  9. TVIST
    Tvister som uppstår ska avgöras i första hand av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
    ARN:
    https://www.arn.se/
    Allmänna Reklamationsnämnden
    Box 174
    101 23 Stockholm

EU ODR:
https://ec.europa.eu/odr